Czy podczas ciąży należy stosować suplementację witaminami i mikroelementami?

Potrzeby organizmu kobiety znacząco zmieniają się podczas ciąży, musi ona myśleć nie tylko o sobie ale również o potrzebach płodu, który samodzielnie nie jest w stanie dostarczyć sobie niezbędnych w tym ważnym okresie jego rozwoju witamin. Jak powszechnie wiadomo prawidłowe odżywanie jest kluczowym elementem w życiu każdego człowieka, podczas ciąży istotne staje się zatem dbanie o racjonalne i zbilansowane posiłki a także o uzupełnianie niedoborów makro- i mikroelementów. Zachwianie równowagi w tym zakresie może prowadzić do nieodwracalnych zmian i problemów położniczych z kolei dbałość o tę sferę przyczynia się prawidłowego rozwoju ciąży, jej przebiegu i szczęśliwego rozwiązania. 

Do najważniejszych witamin i mikroelementów, o których uzupełnianiu należy pamiętać zaliczymy:

Kwas foliowy – stanowi on grupę witamin o których suplementacji pamięta większość kobiet. Specjaliści podkreślają, że najważniejsze jest uzupełnianie kwasu zarówno w okresie planowania zajścia w ciążę jak również w pierwszym i drugim trymestrze jej trwania. Jego zastosowanie ma na celu przede wszystkim zapobieganie rozwojowi wad otwartych ośrodkowego układu nerwowego. We wspominanym okresie ciąży dawka zalecana to ok. 40mg na dobę. Przyjmowanie kwasu foliowego zalecane jest również kobietom karmiącym, paniom, których BMI>30  a także leczącym niedokrwistości megaloblastyczą oraz u kobiet z hiperhomocysteinemią. We wspomnianych przypadkach dawka kwasu jest jednak wyższa.

Witamina D3 – jej braki odnotowuje się zwykle u osób, które rzadko dokonują ekspozycji ciała na światło słonecznie, stosują nadmierną ilość kremów z filtrem bądź też są narażone na kontakt z zanieczyszczonym powietrzem lub żyją w miejscach gdzie występuje bezustanne zachmurzenie. Dodatkowo niedobory mogą pojawić się również ze względu na pigmentację skóry oraz jej starzenie. W kontekście ciąży i rozwoju płodu zachowanie odpowiedniego poziomu tej witaminy w organizmie matki jest ważne przez wzgląd na obniżenie ryzyka wystąpienia waginozy bakteryjnej, która powodować może pewne powikłania w czasie ciąży. Odpowiednią dawką, jaką powinny przyjmować panie spodziewające się dziecka i matki karmiące piersią, u których odnotowano niedobór tej witaminy w diecie lub z ograniczoną syntezą przez skórę wynosi 800-1000µg na dobę.

Magnez – zarówno podczas ciąży jak i w okresie karmienia piersią u kobiet odnotowuje się nawet dwukrotny wzrost zapotrzebowania na magnez. Według specjalistów jego dawka dobowa waha się w zakresie 6mg na kg masy ciała – na dobę. W uzupełnianiu doustnym magnezu dawki oscylują w zakresie od 200 do 1000mg na dobę. Odpowiedni poziom magnezu jest istotny przede wszystkim przez wzgląd na jego niebagatelny wpływ na regulację przewodnictwa nerwowo-mięśniowego i podwyższania progu pobudliwości.

Żelazo – dbałość o odpowiedni poziom żelaza w organizmie kobiety powinna być wzmożona w czasie starań o dziecko, w okresie od 8 tygodnia ciąży a także podczas karmienia piersią. Żelazo uzupełniane jest zazwyczaj u kobiet z niedokrwistością bądź też należących do grupy ryzyka jej wystąpienia. Zalecana dawka to 18mg poza ciążą, 26 -27mg podczas ciąży i 20mg podczas karmienia piersią – w wymiarze dobowym. 

Wapń – jego suplementację warto rozpocząć w II i III trymestrze ciąży oraz w okresie laktacji. Wówczas zapotrzebowanie kobiety na żelazo znacząco wzrasta. Dawka jaką powinna przyjmować doustnie przyszła bądź też karmiąca mama wynosi około 1200 mg. 

Jod – zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia zarówno kobieta w ciąży jak i karmiąca powinna przyjmować ok. 250µg/ dobę. Prócz wprowadzenia odpowiedniej diety dla Pań zalecana jest również jego suplementacja preparatami jodku potasu w ilości 150µg na dzień.

Kwasy Omega-3 – Ich zrównoważony poziom w organizmie zarówno kobiety ciężarnej jak i karmiącej jest istotny nie tylko przez wzgląd na obniżenie ryzyka porodu przedwczesnego ale również ze wzglądu na zdrowie płodu. Nienasycone kwasy tłuszczowe powinny być przyjmowane przez kobiety ciężarne i karmiące w dawkach wynoszących około 200-300mg DHA na dzień.

Witamina E – utrzymanie odpowiedniego poziomu tej witaminy w organizmie kobiety jest ważne przede wszystkim przez wzgląd na zmniejszenie się ryzyka występowania chorób nowotworowych. Dodatkowo z jej niedoborem najczęściej zmagają się wcześniaki. Kobiety będące w ciąży powinny dbać o przejmowanie tej witaminy w ilości  15-19mg w ciągu dnia. 


Komentarze:

Dodaj komentarz