Jakie są aktualne zalecenie żywieniowe dla kobiet w ciąży?

Prawidłowe odżywienie jest istotnym czynnikiem wpływającym na nasze zdrowie. Kobiety w czasie ciąży powinny przede wszystkim zadbać o zdrową, pełną witamin i składników odżywczych dietę bowiem dostarczają one owe składniki nie tylko swojemu organizmowi ale również dziecku.

Warto zapoznać się z wartościami, które powinny stanowić dla kobiet wyznacznik i pewien punkt odniesienia w tym zakresie:

Zalecany przyrost masy ciała w zależności od wartości BMI przed ciążą -  ciąża  pojedyncza 

BMI

Klasyfikacja

Zalecany przyrost masy ciała

Przyrost masy ciała/tydzień

 (II i III trzymestr)

<18,5

Niedowaga

12,5-18kg

0,51 kg/tydz.

18,5-24,9

Norma

11,5-16k

0,42 kg/tydz.

25-29,9

Nadwaga

7-11,5kg

0,28 kg/tydz.

>30

Otyłość 

5-9kg

0,22 kg/tydz

 

Zalecany przyrost masy ciała w zależności od wartości BMI przed ciążą -  ciąża  mnoga 

BMI

Klasyfikacja

Zalecany przyrost masy ciała

<18,5

Niedowaga

Brak zaleceń

18,5-24,9

Norma

16,8-24,5kg

25-29,9

Nadwaga

14,1-22,7kg

>30

Otyłość 

11,4-19,1kg

 

Analizując zapotrzebowanie energetyczne kobiety w ciąży warto podkreślić, iż w jej I trymestrze zawartość kaloryczna dań nie ulec diametralnej zmianie, dopiero w II i III trymestrze należy przyjmować o ok 300 kcal więcej w przeciągu dnia. Oznacza to, iż w początkowych fazach zapotrzebowanie dzienne kobiety waha się w wartościach od 2200 do 2500 kcal natomiast w połogu jest to wartość ok. 3000 kcal.

Do zalecanych grup produktów zaliczyć można przede wszystkim:

 

Nie odnotowuje się natomiast bezwzględnego zalecenia wyeliminowania z diety soli.

Bardzo ważny jest również fakt spożywania przez ciężarną co najmniej 2 litrów płynów w przeciągu dnia gdzie 1 litr powinien być przez kobietę przejmowany w postaci mleka.

Szukając alternatywy w zakresie produktów spożywczych warto posiłkować się informacjami z poniżej tabeli:

Bezpieczne, alternatywne produkty spożywcze dla ciężarnych.

Rodzaj żywności

Produkty, których należy unikać

Bezpieczna alternatywa

Wędliny

Niesuszone wędliny np. mortadela, wędliny z piersi indyka

Suszone i solone wędliny np. salami i pepperoni

Jaja i produkty jajeczne

Surowe i lekko gotowane jaja i produkty jajeczne w tym sałatki, ciasta, surowe masy, kremy, sosy i napoje np. domowe majonezy, kogel-mogel, napój mleczno-jajeczny

Potrawy z jajek całkowicie ugotowanych do bezpiecznej temperatury wewnętrznej. Jajka powinny być gotowane do uzyskania stałej konsystencji całego żółtka

Mięso i drób

Surowe lub nieugotowane mięso i  drób,    np. tatar 

Mięso i drób ugotowane do bezpiecznej wewnętrznej temperatury ( co najmniej 63°C)

Ryby i owoce morza

Surowe ryby i owoce morza w postaci np. sushi, surowe ostrygi, małże i omułki, wędzone na zimno ryby

Ryby i owoce morza gotowane do bezpiecznej temperatury wewnętrznej ( 74 °C)

Ostrygi, małże i omułki gotowane do otwarcia muszli

Nabiał

Surowe lub niepasteryzowane produkty mleczne, w tym miękkie i półmiękkie, takie jak: brie, camembert i niebieskie sery pleśniowe 

Pasteryzowane produkty mleczne, twarogi, sery twarogowe, sery twarde takie jak: colby, cheddar, szwajcarskie i parmezan 

Kiełki

Surowe kiełki np.: lucerny, rzodkiewki i fasoli mung

Blanszowane i gotowane kiełki

Soki owocowe i warzywne

Niepasteryzowane soki owocowe i warzywne

Niepasteryzowane soki owocowe i warzywne doprowadzone do wrzenia i schłodzone

Pasteryzowane soki owocowe i warzywne 

(Żywienie kobiet w ciąży. Biblioteka ginekologa praktyka (red) Wielgoś M., VIA Medica, Gdańsk, 2013.

Poradnik dietetyczny. Żywienie kobiet w ciąży i mam karmiących piersią. Kleyna-Sowa A.,)


Komentarze:

Dodaj komentarz